Хто повинен вітатися першим з етикету? 16 фото Правила вітання для чоловіків і жінок, першим вітається старший або молодший, як належить за загальним поняттям про ввічливість

У сучасному світі кожна людина хоче триматися вільно і впевнено почувати себе в будь-якій обстановці. Щоб подолати скутість потрібно багато, в тому числі знання основних правил етикету.

знайомство

Етикет знайомства сформувався в давні часи і був властивий всім народом. Багато з ритуалів існують і по сьогоднішній день. Наприклад, перед надходженням на роботу потрібні характеристика, ділова записка або телефонний дзвінок. А при знайомстві з колективом новачка представляє офіційна особа.

Така традиція прийшла до нас ще з початку середніх століть, коли незнайомцю, щоб увійти в будинок був потрібний посередник або рекомендаційний лист. Сьогодні знайомитися стало набагато легше. Перед тим як почати спілкування з незнайомими людьми, потрібно просто представитися. Однак все подальше спілкування буде залежати від першого враження – за манерами зустрічають.

Отже, давайте детально розберемося, як потрібно правильно поводитися:

  • Якщо з’являється необхідність поставити запитання незнайомій людині, то спочатку потрібно представитися, назвавши ім’я і прізвище, по батькові – за бажанням. Застосовується це правило як при особистому спілкуванні, так і при розмові по телефону або в електронному листуванні. Звичайно, не варто представлятися, якщо вам потрібно лише дізнатися дорогу до найближчого метро і в інших подібних ситуаціях. Але в інших випадках етикет дотримується неухильно.
  • Під час зустрічі чоловіки і жінки першим представляється чоловік. Однак існує кілька винятків, в яких представниці слабкої статі повинні називати свої імена першими:
  • Студентки в навчальних закладах під час знайомства з викладачем;
  • При значній різниці у віці;
  • Молодші за військовим званням або службовим становищем в діловій обстановці.


  • Якщо обидва співрозмовники перебувають на одній посаді, старший за віком вітається другим.
  • Якщо ви знайомитеся з великою компанією або подружньою парою, то представлятися потрібно першим.
  • Секрет гарного першого враження залежить від того, посміхаєтеся ви чи ні. Дивитися потрібно строго в очі співрозмовнику, а не на всі боки. Якщо ви перебуваєте в компанії, яку представляють одній людині, то потрібно почекати поки черга дійде до вас, потім потиснути руку.
  • Якщо ви є спільним знайомим, слід підвести один до одного людей, яких потрібно познайомити, і назвати їх імена. Дотримуючись етикету, гості не повинні знайомитися один з одним самі.
  • Якщо вам належить познайомити дівчину з хлопцем, то спочатку називають ім’я та по батькові представника слабкої статі.

Людина, яку представляють співрозмовнику, дотримуючись правил, зобов’язаний подати руку другим. В даному випадку старший за званням може протягнути руку першим. Жінки теж подають руку представникам сильної статі першими.

  • Якщо в компанії вже все знають один одного, а ви приводите незнайомця, його потрібно представити всім по імені і прізвища. Нового, після того як його представили, потрібно зробити легкий кивок головою знак вітання. Якщо новачок з якоїсь причини запізнився до застілля, його також потрібно представити всім і запропонувати вільне місце. В цьому випадку спізнився буде знайомитися сам з тими, хто знаходиться до нього ближче всіх за столом.
  • Якщо вам потрібно познайомити людини з людьми, які зайняті в даний момент, то потрібно трохи почекати або почекати зі знайомством.
  • Якщо чоловіка представляють комусь, то йому потрібно обов’язково встати. Однак жінка підводиться тільки тоді, коли її представляють дамі, яка старше за віком або чоловікові, хто користується великою повагою в суспільстві чи даної компанії;

  • Якщо потрібно познайомити когось зі своєю ріднею, то в першу чергу потрібно уявити родичів. Гостя першим представляють тільки тоді, коли ви знайомите його зі своїми батьками. Якщо обидві сторони рівні за віком, спочатку представляють своїх родичів знайомим і друзям. Наприклад, свого брата представляє свого друга. Якщо молоді люди є ровесниками, то під час їх знайомства можна обмежитися лише іменами.
  • Етикет забороняє під час представлення людини підносити його як «це мій друг». Така фраза образить інших гостей.
  • Якщо вам когось представили, можна представитися самому по імені і прізвища, доповнивши фразою «Приємно познайомитися».
  • Після цього, познайомившись, люди повинні обмінятися хоча б парою незначних приємних або нейтральних фраз.

Спілкування

Ініціатором діалогу зазвичай стає людина, яка старше або вище по кар’єрних сходах. Якщо ви уявляєте чоловіка жінці, то першим починає розмову представниця прекрасної статі.

Згідно з нормами етикету, до будь-якій людині, який старше 12 років треба звертатися на «ви», на «ти» можна спілкуватися тільки з друзями або дуже близькими людьми.


Якщо ви потрапили у велику компанію незнайомих людей, під час активної розмови бажано не віддавати більшу перевагу комусь одному, найкраще перекинутися хоча б парою фраз з усіма людьми.

Всі ми знаємо, що кожна людина в якійсь мірі є егоїстом. Отже, багато людей під час знайомств оцінюють співрозмовників або намагаються отримати хоч невелику вигоду з ситуації. Однак добре виховані люди завжди є успішними в колективі саме завдяки вмінню пригнічувати свої корисливі інтереси. Такі люди завжди відрізняються явною доброзичливістю до всіх, постійно обдаровуючи усмішками оточуючих.

Залишити після себе хороше враження досить просто. Головне – проявляти щирий інтерес до всього, про що розповідає ваш співрозмовник навіть, якщо ви зовсім не розбираєтеся в суті і не можете дати ради. Просто слухайте, тоді ваш візаві точно буде про вас хорошої думки:

  • Під час розмови можна дивитися тільки в очі співрозмовнику, люди з блукаючим поглядом по сторонах висловлюють свою неповагу, створюють враження незацікавленості в спілкуванні.
  • Під час діалогу посміхатися варто тільки щиро, інакше з вами навряд чи захочуть далі спілкуватися, підроблена посмішка визначається відразу, вона нікому не подобається.
  • Під час розмови не потрібно відволікатися на сторонні думки. Роздуми на інші теми будуть явно помітні на вашому обличчі, що зіпсує перше враження.
  • Кожній людині приємно, коли його називають по імені, тому намагайтеся робити це якомога частіше. Теми для спілкування потрібно вибрати тільки такі, які будуть в рівній мірі цікаві і вам, і вашому співрозмовнику.
  • У перший день спілкування з людиною бажано не говорити про особисте життя. Ваші проблеми навряд чи будуть цікаві співрозмовнику, тому розповідати про них не варто.
  • Щоб не справити негативне враження, під час першої зустрічі не варто показувати свою наполегливість під час обговорення загальних питань.
  • Для того щоб ваш візаві зміг відчути свою значимість, можна відзначити його позитивні якості, які, на вашу думку, є чудовими. Однак лестити заборонено.


Як правильно поводитися при зустрічі?

Майже всі бізнесмени дуже неохоче йдуть на ділові зустрічі, відчуваючи страх опинитися в незручному становищі. У такі ситуації люди потрапляють через те, що вони не знають простих правил ділового етикету. Однак проводити ділові зустрічі з партнерами по роботі доводиться досить часто, тому кожен повинен оволодіти необхідними правилами поведінки:

  • Запізнення – найпоширеніша помилка. На ділові зустрічі потрібно приходити в зазначений час. Пунктуальність – одне з кращих якостей людини, яке демонструє серйозне ставлення до поставлених завдань. Тому завжди все потрібно робити вчасно.
  • Якщо ви є організатором зустрічі, а на ній є новачки, то в першу чергу потрібно уявити їх компанії.
  • Перед початком зустрічі необхідно дуже добре підготуватися, ви повинні знати про що будете говорити. Якщо уявляєте презентацію, то потрібно зібрати достатній обсяг інформації, скласти список питань.
  • На діловій зустрічі потрібно скласти чіткий план і постійно тримати його під рукою. План є ключовим моментом в творі гарного враження і досягненні цілей.

  • Якщо зустріч відбувається за столом, то стілець слід пристосувати так, щоб опинитися на одному рівні зі своїми партнерами. Люди, старанно подстраивающие стільці або крісла під себе, зазвичай сприймаються маленькими дітьми, які сидять за одним столом з дорослими. На ділових зустрічах заборонено також закидати ногу на ногу.
  • Під час переговорів не можна говорити занадто тихо, як роблять це багато жінок. Вас повинно бути добре чутно навіть в дальньому кінці столу. Однак кричати також не варто, інакше це може відбитися на результаті зустрічі.
  • Ваш особистий успіх буде залежати від того, вирішите ви виступити на початку переговорів або в кінці. Чим пізніше ви візьмете слово, тим складніше вам буде сказати щось нове. Якщо все сказано, вам нема чого буде додати, тоді сенс вашої присутності на зустрічі втрачається.
  • Під час переговорів не можна класти телефон на стіл, навіть якщо він лежить в перевернутому стані, він може відвернути раптовим дзвінком або SMS. Тому бажано зберігати його в кишені або сумочці, заздалегідь встановивши режим «Без звуку». Якщо дзвінок дуже важливий для вас, то потрібно вибачитися і вийти з приміщення. Однак набирати SMS неприпустимо.
  • Є на зустрічі не можна. Співрозмовникам може не сподобатися запах їжі або звук жування. Однак діловий обід або вечерю є винятком. Чашечка кави або вода в конференц-залі – дозволяються.

Якщо ви все ж поїли, то за собою треба обов’язково прибрати, стіл повинен бути в такому стані, як він перебував до вашої появи, якщо тільки це не ресторан або кафе.

Заборонено залишати після себе безлад.

Норми для рукостискання

Є спеціальні правила, згідно з якими:

  • людина, що спізнився на бесіду, зобов’язаний сам привітатися з усіма присутніми;
  • підлеглий першим подає руку начальнику;
  • людина, яка знаходиться нижче за рангом, завжди вітають тих, хто на сходинках кар’єрної драбини його вище;
  • під час зустрічі подружніх пар, спочатку пані вітаються один з одним, після чого представники сильної статі вітається з дамами і далі тиснуть один одному руки;
  • у багатьох країнах Європи чоловік має право привітатися першим з дамою і протягнути їй руку для рукостискання. Однак переважно, щоб жінки вітали першими;
  • доросла людина має сам подати руку дитині;
  • рука, що залишилася висіти в повітрі, вважається образою.


Як грамотно попрощатися?

Якщо спілкування занадто затяглося, можна запропонувати своєму візаві познайомитися з іншими. Після того як представите їх один одному, можна попросити вибачення і відхилитися.

Перед відходом з незнайомого колективу, годі й прощатися з кожним індивідуально. Якщо ви йдете з дуже великої компанії раніше, ніж всі інші, то прощатися слід тільки з господарями. Публічний догляд може послужити знаком, що всім пора розходитися.

Прощання не повинно сильно затягуватися. Простого обміну рукостисканнями буде досить.

Закінчувати спілкування потрібно, проявивши ввічливість і додавши кілька фраз, наприклад: «Було приємно познайомитися», «До побачення», «До побачення». Якщо з’явилася необхідність піти раніше, слід сповістити про це співрозмовника під час паузи в розмові, і попрощатися зі словами: «Сподіваюся побачитися з вами знову».

Всі правила вітання з етикету дивіться в наступному відео.